...

A pokolba vezető út 5 esete a pénzügyi tanácsadó és ügyfele között

Kategória: Pénzhírek | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Jó és etikus tanácsadót keresel? 

 

 

Furcsa szakma a mienk. Egyik oldalról szolgálat, a másik oldalról kegyetlenül anyagias. Érdekellentétek és falak mindenhol. Ember legyen a talpán, aki ebben egyensúlyt tud tartani...

 

Itt az év vége. Már megírtam szinte minden fontosat, amit még megtehetsz, vagy amire még érdemes odafigyelned. Átbeszéltük, hogyan hozhatod ki a maximumot ebből az évből is. Ha ehhez segítőre van szükséged, hívd mielőbb a tanácsadódat vagy minket is még elérsz:

 

Tanácsadót választok

 

Az ember ilyenkor számot vet az elmúlt évvel. Mi történt, mit értem el, honnan hova jutottam, mennyit fejlődtem? Az lett az eredmény, amit tavaly ilyenkor elterveztem? Ha igen, hogy leszek még jobb? Ha nem, mennyiben vagyok ennek én az okozója? Mit kell másképp csinálnom?

 

Itt elakadtam... Ezért ez most egy rendhagyó, valószínűleg megosztó, nem pénzügyi szakmai témájú cikk lesz. Arról szól, mitől is függ a pénzügyi tanácsadó és az ügyfél kapcsolata. Erről kevesen írnak. Ha Te sem szeretnél most erről olvasni, akkor itt érdemes átkattintanod a hasznos pénzügyi szempontokat adó másik menüpontra :).

 

A jó tanácsadó-ügyfél kapcsolat egymás tiszteletén és megértésén alapuló bizalmi együttműködés. Az ügyvéded mellett kitartasz. Ugyanahhoz az autószerelőhöz, fogorvoshoz, nőgyógyászhoz, urológushoz, könyvelőhöz, fodrászhoz jársz évek óta. Válaszolsz, ha kérdeznek, elmondod, ha gond van, elfogadod, amit mondanak?

 

Mi a helyzet a pénzügyi tanácsadóddal?

 

 

A pokolba vezető út 5 esete a pénzügyi tanácsadó és ügyfele között

 

 

Az ember hajlamos háritani. Áttestálni a felelősséget másokra. "Én mindent megtettem, de az a ... ügyfél / tanácsadó, meg a ... főnök / kormány / xy / akárki miatt nem megy".

 

Már régóta tudom, hogy ez csak önigazolás. Ahogy Cialdini a "Hatás" című könyvében nagyszerűen leírja, az ember, ha hozott egy döntést, kimondott vagy tett valamit, akkor minden ezután következő eseményt úgy értékel, tesz vagy mond, hogy az igazolja a korábbiakat. Akkor is, ha hibázott.

 

Sokáig én is hajlamos voltam erre. Azonban az utóbbi 2 évben eszembe sem jut ilyesmi. Megtanultam, hogy az egyetlen, aki tehet arról, ahol épp tartok, az én vagyok. Minden az én fejemben dől el.

 

Ezért nehéz ezt betartani. Aki azt mondja, minden helyzetben képes érzelemmentes, racionális döntést hozni, hazudik. Minden döntésünket meghatározzák valamilyen szinten az érzelmeink. Ha másképp nem, hát a korábbi jó vagy rossz tapasztalatunk által. Ráadásul gyakran tudatosan felül kell írni a tudatalattink évezredes beidegződéseit.

 

Furcsán kurtán azt mondhatom, nekem érzelgősen logikus agyam van. Ez azt jelenti, hogy először feldolgozom az információkat, elemzem, összerakom, hogy megértsem. Aztán az adatok birtokában simán hozok egy érzelmi döntést... Ez a folyamat szokott elakadni időnként, ha valami nem logikus.

 

Márpedig az ügyfelek viselkedése gyakran szembe megy a logikával (ahogy a tanácsadóké is).

 

 

Mi is a helyzet a pénzügyi tanácsadók világával?

 

 

Függő közvetítőként kezdtem a legnagyobb életbiztosítónál. Volt 8-10 termék, amit ismernem kellett. Profi szintre fejlesztettem a tudásomat. Ezenkívül az üzleti beszélgetéseim során, az ügyfeleim kiszolgálásában, és a problémamegoldásban is kiemelkedően magas színvonalat tartottam és tartok.

 

Ilyen színvonalon már 400-500 életbiztosítás kezelése is határeset, de még működőképes.

 

Újoncként rengeteg panaszt hallottam a régi ügyfelektől a korábbi képviselőjükre: átverte, behúzta, nem törődött vele, nem segített, csak kötni akart és hasonlók.

 

Felcsillant a szemem. Velem mindig az volt a baj, hogy túl korrekt, túl egyenes, túl becsületes vagyok. De most itt van. Eljött az én időm. Megmutathatom, milyen az igazi tanácsadó!

 

Na meg ahogy azt Móricka elképzeli! - mondaná az egyszeri ember.

 

Gyorsan rá kellett jönnöm, hogy ez a szakma, bizonyos értelemben nagyon aljas is tud lenni, hiszen a pénzről szól. Ha a tanácsadó nem elég profi, simán behúzza az ügyfelet, ha a saját megélhetéséről van szó. Sok helyen a vezető egyetlen érdeklődő kérdése hetente az, hogy mit kötöttél. Ha kötöttél, szuper vagy, ha nem, semmit sem érsz...

 

Tervek, teljesítmény kényszer, megélhetési vállalkozók...

 

Van azonban egy egyre jelentősebb kisebbség (ide tartozom én is), aki ezt másképp gondolja. Olyan pénzügyi tanácsadók, egyre többen vagyunk, akik maximális tudással, lelkesedéssel, ügyfélérdek szem előtt tartásával és korrekt módon dolgozunk.

 

Egyre többen vagyunk, mert egyre nagyobb az igény erre. Ugyanis az ügyfelekben kifejlődött - az utóbbi két évtized rossz tapasztalatai miatt - a képesség az elutasításra :). Talán túlságosan is...

 

Jó eséllyel Te is azok közé tartozol, akit ért már csalódás. Megkötöttél valamit az unokaöcséd vagy a barátod kedvéért, hogy segíts neki, hiszen már 1 hónapja "pénzügyi tanácsadó" volt? Esetleg elhitted, hogy jó az, mert a tanácsadónak is olyan van? Csakhogy az MLM hálózatoknak a mennyiség volt a lényege.

 

Rengeteg olyan ember próbálta ki magát ezen a pályán, aki nem ide való volt. Elkezdte, aztán amikor elfogytak a kérlelhető családtagok és ismerősök, elhagyta a szakmát. Könnyű pénzkereseti lehetőséget ígértek neki, fantasztikus bónuszokat, jutalom utakat, autókat...

 

Azonban ez egy nehéz szakma, bár fantasztikusan szép. Állandó készenlét, kivédhetetlen emberi reakciók, jutalék miatti bizonytalanság, folyamatos törvényi változások, teljesítmény kényszer. Tudni kell kezelni a rengeteg visszautasítást és bizalmatlanságot.

 

Napra kész tudás, folyamatos tanulás, állhatatosság nélkül lehetetlen hosszútávon csinálni.

 

De, nehéz Neked, ügyfélnek is. Olyasmire kínálunk megoldásokat, ami vagy bekövetkezik, vagy nem. Olyasmiben adunk tanácsot, ami vagy úgy lesz, vagy nem. Tervezünk évtizedekre előre úgy, hogy naponta változnak a törvények...

 

Honnan tudnád, ki a jó tanácsadó és kiben bízhatsz? Honnan tudnád, ki az, aki valóban segíteni fog azokban a helyzetekben, amikor szükséged van rá?

 

 

Egyáltalán mitől jó egy pénzügyi tanácsadó?

 

 

Ez egy rettenetesen szubjektív kérdés. Néhány gondolatot írtam már ezzel kapcsolatban a "Te is megégetted már magad? - ügynök vagy szakértő" című cikkemben. Mindenkinek más dolog fontos, de azért a fő szempontokat a tanácsadó választáshoz összegyűjtöttük már itt.

 

Ezért most inkább az érem másik oldalát járom körbe kicsit. Ha érzékeny lelked van, akkor itt hagyd abba az olvasást, mert lehet, hogy nem fog tetszeni, amit írok. A véleményedet írd meg nyugodtan a cikk alatt. Ha jól megmondanád, válaszolni fogok :).

 

Az ilyen cikkeimnél szokott leiratkozási hullám lenni. Azok teszik ezt, akikre igaz mindaz, amit leírok. Azok, akik végül elolvassák és egyetértenek, vagy érdemi vitára képesek (ha még olvasod Te is közéjük tartozol :)), nos, ők továbbra is visszatérő olvasóim maradnak.

 

Tudod, kicsit olyan ez a szituáció, mint a jó tanár és a diákok, vagy a jó vezető és a munkatársai közötti viszony. A jó tanár, és a jó vezető fogalmát is nagyon nehéz definiálni.

 

Ha le akarom egyszerűsíteni, akkor tanulsz tőlük, segítik a fejlődésedet és az önmegvalósításodat, korrektek, értékelik, ha jól teszed a dolgot és ha túlszárnyalod saját magad. Következetesen "követelnek" és ésszerűen, össze tudják hangolni az egyéni céljaidat a közös érdekkel.

 

Hogy néz ki mindez a másik oldalról? Teszi a dolgát a diák is, a munkatárs is a legjobb tudása szerint, lojális, nem kever a hátuk mögött, aktív szereplője az óráknak/a munkának. Részt vesz a közös célok megvalósításában, az eredmények elérésében.

 

Azt gondolom, hogy valóban nagyon leegyszerűsítve, ez a felállás. Ugyanis Te lehetsz akár milyen jó diák vagy munkatárs, ha a tanár vagy a főnök alkalmatlan, esélyed sincs. DE ugyanez igaz fordítva is!  A tanár a lelkét kiteheti, a vezetőd belerokkanhat az igyekezetbe, ha Te nagy ívben teszel az egészre...

 

Ha belegondolsz, nincs ez másképp a pénzügyi tanácsadó vs ügyfél viszonyában sem. Azt már régebben megbeszéltük, milyen a jó tanácsadó, de vajon milyen a jó ügyfél?

 

 

Jó ügyfél vagy? Te is adsz vagy csak elvársz?

 

 

Ha rákeresel a neten arra, hogy "pénzügyi tanácsadás vélemények", szinte csak a negatív szidalmakat találsz. Ha arra keresel rá, milyen a jó ügyfél, szinte csak arra kapsz találatot, hogy milyen a jó ügyfélszolgálat. Pedig fontos része vagy a folyamatnak, mint ügyfél

 

Ez egy együttműködés, amiben mindkét fél a legjobbat adja, hogy a legjobbat kapja...

 

Mindenféle okosságokat olvashatsz arról, hogy óvakodj az ingyenes tanácsadástól. Ezek csak részben igazak. Ezt többnyire azok írják, akik egyébként elismerten jó szakemberek, de magas tanácsadói díjért dolgoznak. Nincs ezzel semmi baj. A hozzáértést és szakértelmet meg kell fizetned, ha Neked nincs.

 

A másik oldalról azt olvashatod, hogy minek fizetnél, ha "ingyen" is megkaphatod. Ebben is van igazság. Ha egyébként a pénzügyi tanácsadó profi szakmai tudással rendelkezik, ha a Te szempontjaid alapján ajánl megoldást, nem a jutalék nagysága szerint, akkor bátran fogadd el.

 

Én egy öszvér megoldást kezdtem el. Amíg a megoldást a kezedbe adom, tanácsadói díjam van. Amint ügyfelemmé válsz és elkezdünk együtt dolgozni, nincs külön díja a szolgáltatásaimnak, vagyis "ingyen" van. Hamarosan elmagyarázom, hogy miért.

 

Ismered a mondást, ugye? Nincsen ingyen ebéd!

 

Időnként úgy érzem, hogy az ügyfelek elvárásai és hozzáállása ellentmond egymásnak.  Még mindig sokan vannak, akik maximális szolgáltatást várnak, ingyen, és minimális megbecsülésért, időért. Magyarázatként engedd meg, hogy elmeséljek két történetet:

 

1. sztori:  Van egy barátom, aki szintén tanácsadó...

 

Összehozott a sors egy 30-as éveiben járó fiatal családapával. Egészségpénztár kapcsán hívtam fel, de beszélgetésünk során kiderült, hogy pont most van abban az élethelyzetben, hogy szeretné megalapozni saját maga és családja anyagi biztonságát. 

 

Találkoztunk 3 alkalommal. Ez alkalmanként legalább 1 - 1,5 órát jelent + utazás. Átbeszéltük a jelenlegi helyzetét, a pénzügyi céljait, a lehetőségeit, a félelmeit. Elkészítettem számára a teljeskörű pénzügyi tervezést.

 

Összeállítottam a javaslatot, hogy milyen eszközökkel tudja elérni a céljait - több variációban. Minden eszközből legalább 3 félét prezentáltam, többféle kalkulációval, hogy mindenképp a számára legmegfelelőbbet találjuk meg. Ez több órai munka szintén, ha tényleg jól akarom összeállítani.

 

A különböző termékek összehasonlítása, azon belül az egyes pénzintézetek által kínált megoldások összehasonlítása, a komplett javaslat összeállítása, elemzések, kalkulációk, pénzügyi tervezés, családvédelem megtervezése, kitalálni, hogy időben mit, mikor és hogyan, hogy a legjobb ár-érték arány legyen.

 

Az utolsó találkozónkon, amikor már kialakítottuk a végleges tervet és ütemezést, megbeszéltük az időpontot az első lépés megtételére, vagyis az első szerződés megkötésére.

 

Mivel ez egy 2 héttel későbbi időpont volt, 2 nappal előtte felhívtam, hogy rögzítsük még egyszer. Nem vette fel a telefont. Nem hívott vissza. Írtam neki, nem válaszolt.

 

A megbeszélt időpont előtt egy fél órával kaptam egy sms-t, hogy nagyon köszöni a munkámat, tökéletes megoldást állítottunk össze, de az egyik munkatársa, aki mellesleg gyermekkori barátja, szintén foglalkozik pénzügyi tanácsadással is (?), ezért inkább vele folytatja tovább...

 

Te hogyan érezted volna Magad ebben a helyzetben? Mennyire érezted volna azt, hogy kihasználtak?

 

Ha pedig a Te ügyfélszemszögedből nézzük a dolgot: értem, hogy inkább a barátodnak segítesz. De vajon ő is fog segíteni Neked az elkövetkező 20 évben a pénzügyeiddel kapcsolatban, ha csak "ezt is csinálja", meg mást is. Meddig marad a szakmában? Mennyire ért hozzá? Mi lesz a befektetéseddel? Mi lesz, ha változik az élethelyzeted?

 

2. sztori:  "Ghosting" avagy a kámforrá lett ügyfél...

 

Innen a blogról jelentkezett be a kérdőívem kitöltésével egy kedves, Pest környéki fiatal házaspár. Két kisgyermekük van, és szerettek volna normális családi házba költözni, végre a sajátjukba.

 

A jövedelmük összetétele miatt nehéz volt bankot találni nekik. Emellett  a feleség (nevezzük Julcsinak) mindent-érteni-akarok típus, ezért szinte meg kellett tanítanom nekik a dolgok működését. Alapvetően szeretem az olyan ügyfeleket, mint Julcsi. Ugyanis ő az, aki a folyamat végére pontosan tudja, hogy mit miért tesz, ezért végig is csinálja a pénzügyi tervben elhatározottakat...

 

Három alkalommal autóztam 60 km-t oda-vissza, és eltöltöttem náluk alkalmanként 2-2,5 órát. Elmagyaráztam a teljes hiteligénylési folyamatot, a CSOK lényegét és feltételeit, átbeszéltük, mire kell figyelni az ingatlan adás-vétel során.

 

Egyeztettem közben a bankokkal, kialkudtam nekik egy jó feltételű hitelt, végigvittem az előminősítést, összeállítottuk a tervet, a biztosítási védelmüket. Ez szintén több órai munka volt nekem is, és annak a banki tanácsadónak, aki velem együtt dolgozott ezen az ügyön.

 

Leegyeztettük, hogy valószínűleg melyik nap tudom bevinni a bankba a hiteldokumentációt, hiszen nekik csak szerződni kellett volna majd bemenni, addig mindent intézek én.

 

Két nappal előtte hívtam Julcsit, de nem vette fel és nem is hívott vissza. Próbálkoztam egy darabig, de ugyanez lett az eredmény. Pedig előtte szinte azonnal visszajelzett, amikor kerestem. Felhívtam Pistit (nevezzük így), a férjét is. Ő nem mentette a számomat, valószínűleg ezért vette fel. Annyit mondott, nem tudja, kivel intézik a dolgokat (?), majd hívnak.

 

Azóta egyiküket sem tudom elérni. Már nem is próbálom...

 

Ezt nevezik "ghosting" képességnek. Azt jelenti, hogy az ember - vagy azért, mert fejben lejátszott egy neki nem tetsző képzelt végkifejletet, vagy azért, mert olyasmit tett/mondott, amiről ő is érzi, hogy inkorrekt - egyszerűen "eltűnik".

 

Elérhetetlenné válik Számodra, nem fogadja a megkereséseidet, nem hív vissza, nem válaszol a leveledre és az üzenetedre, letilt.

 

 

A pokolba vezető út 5 esete a pénzügyi tanácsadó és ügyfele között

 

 

 

Jártál már így a magánéletben vagy az üzleti világban? Hogyan érintett? Hogyan érezted Magad? Kerested értetlenül, mi volt az oka, hol hibáztál? Ha igen, akkor tudod, hogyan éreztem magam én is...

 

Érted már, hova akarok kilyukadni?

 

Mindkét esetben több napi munkám, mások munkája, üzemanyag és telefonköltség van a megoldásban, valamint az a sok éves tapasztalat és szakmai tudás, amit a Te érdekedben használok fel. Ha óradíjban kellett volna ezt kifizetniük a történetek szereplőinek, akkor az összeg százezer forint felett állt volna meg. Akkor még nem kértem el tanácsadói díjat, megelégedtem volna a jutalékkal...

 

Persze, most mondhatod, hogy ez az egész csak a pénzről szól, pedig nem így van. Annál sokkal többről szól. Tiszteletről, megbecsülésről, korrekt hozzáállásról.

 

Az ilyen sztorik mindennaposak a pénzügyi tanácsadók (sőt, az értékesítők) életében. Pedig a pénzügyi tanácsadó is ember. Gondolkoztál ezen valaha?

 

Van családja, vannak rezsi számlái, lehet, hogy hitele is. Van, hogy beteg a gyermeke. Van, hogy elveszít valakit szerettei közül. Vállalkozóként dolgozik és soha nem tudja pontosan, mennyi lesz a jövedelme abban a hónapban.

 

Te hogyan tartanád fenn a költségvetésed, ha nem kapnál fizetést, de ugyanannyi időt eltöltenél a munkahelyeden és dolgoznál? Miből finanszíroznád a gyermeked kezelését? Mit mondanál a villanyszámlásnak? Mit tennél, ha mindenre nemet kellene mondanod a gyermekednek, mert nem kerestél eleget, pedig dolgoztál?

 

Sőt, hibázhat is, akkor is, ha profi. Igen. Lehet, hogy túlvállalta magát, mert nagyobb teher került a vállára. Lehet, hogy napok óta alig alszik, mert az édesanyját ápolja. Lehet, hogy továbbtanul. Lehet, hogy minden összejött épp. Bármi lehet.

 

Te hibáztál már valaha? Kaptál második esélyt? Lényeg, hogy vállalja a felelősséget, ahogy valószínűleg Te is vállalod...

 

 

Te szívesen dolgozol ingyen? Hány órát, hogy azt majd másnak fizessék ki?

 

 

Mindegy, hogy minek nevezzük a pénzügyi tanácsadó "fizetését": fizetésnek, jutaléknak vagy tanácsadói díjnak.

 

Ugyanazért dolgozik, mint Te: pénzért, hogy el tudja tartani a családját, ki tudja fizetni a vállalkozásával járó adókat és költségeket, időben rendezze a rezsi számláit, a hitelét, kitermelje a közlekedés költségét, a képzéseinek díját, a gyermeke iskolai költségeit, edzését, ruháját, ennivalóját, elmenjen színházba vagy nyaralni.

 

Ha Te nem fizeted ki a munkáját, miből tegye meg mindezt? Ha a Te munkádat nem fizetik ki, Te miből teszed meg ugyanezt? Miből élsz? Miből finanszírozod a megélhetésedet?

 

Természetes, hogy pénzről IS szó van :).

 

A pénzügyi tanácsadók jutaléka állandó és felkapott téma. Mindenki ezzel foglalkozik, pedig sok-sok jutalékos szakma van még. Azért van központban, mert viszonylag nagy összegeket kapunk kötéskor. Viszonylag, mert a 8 év alatt, mióta a szakmában vagyok, a jutalékkulcsok a törvényi szabályozások változása miatt folyamatosan csökkennek.

 

Míg a Te fizetésed nagyjából követi az inflációt, vagyis emelkedik évről évre (sőt, a minimálbér emeléssel jobban is emelkedett sokaknak), addig a jutalékkulcsok a 8 évvel ezelőttinek a nagyjából a 60-70%-ára csökkentek.

 

Lecsupaszítva a kérdést, Te kevesebbet dolgozol ugyanazért a pénzért, a tanácsadód egyre többet. Vagy azt is mondhatjuk, hogy ugyanazért a munkáért Te jövőre több fizetést kapsz, a tanácsadód meg kevesebbet...

 

Mi, aki ezt nem szakmának, hanem hivatásnak tekintjük, egy megkötött szerződésed után akár 20-25 évig is segítünk, miközben ezért szabad szemmel nem látható, lassan már a nullához konvergál a jutalék. Vagyis ha elosztod azt a jutalékot 20 évre, amit az elején kapunk, akkor azért árnyaltabb lesz a kép, igaz?

 

Mi történik, ha egy tanácsadó lebetegszik, ha valami miatt nem tud dolgozni? Nem keres pénzt. Ennyi...

 

Tehát. Fantasztikus dolog lehet, amikor minden szükséges információhoz hozzájutsz, megvan a megoldás a problémádra - ingyen. Megköti Neked a gyerekkori barátod, vagy intézed tovább egyedül.

 

De belegondoltál már, hogy ilyenkor mit teszel? Te mit éreznél az ő helyében? Rossz érzés lenne úrrá Rajtad, csalódottság, félelem, kihasználtság érzése? Ő is így érzi..

 

Ingyen van? Nem! Ugyanúgy kifizeted a barát vagy az ügyintéző jutalékában / fizetésében. Csak más kapja meg a fizetést, nem az, aki valójában megdolgozott érte. Ez a döntésed következménye...

 

Vagyis, például Te dolgozol egész nap, azután odaadod a fizetésed a barátodnak, mert ő is dolgozott? 

 

Ha pedig e sorokat tanácsadóként olvasod, állj meg egy percre és memorizáld. Ugyanis, ha Te voltál az, aki elcsábítottad az ügyfelet, Te voltál az aki jól járt az ügyletből, egyszer átkerülsz majd a másik oldalra is. Akkor már érteni fogod :). Én ebben hiszek...

 

Ez a pénz oldal. De miért írtam, hogy ez a pénznél sokkal többről szól?

 

 

Lelkiismeretes tanácsadó lelkiismeretes ügyfele

 

 

Amikor leülsz velem vagy a szakmabeliekkel beszélgetni, szinte semmit nem tudsz rólunk, ahogy mi sem Rólad. Jó esetben ajánlással kerültünk kapcsolatban, ezért pozitív az indítás. 

 

Általában akkor vagy hajlandó egy ilyen beszélgetésre, ha van valamilyen megoldásra váró problémád: elérendő cél, rendet rakni a káoszban, többet megtudni valamiről.

 

Az igazán jó pénzügyi tanácsadó pedig, azon kívül, hogy szeretne pénzt keresni, azért teszi bele az időt, energiát és megszerzett tudását a kapcsolatotokba, hogy segítsen Neked ezekben.

 

Alapvetően ez egy win-win szituáció kellene legyen, egy partneri viszony, ahol közösen dolgoztok a sikerért.

 

Gyakran mégsem az. Miért?

 

 

  1. eset - A pénzügyi tanácsadónak titulált alak egy lelketlen ügynök, aki kihasználja a tudásbeli hiányosságaidat, visszaél a bizalmaddal, vagy azzal, hogy mindig rohansz. Tökéletes sales technikákkal elad Neked olyasmit, amire semmi szükséged vagy veszteséget okoz vele.

    Többé sose látod, csak ha újra kötni akar. Ilyenkor még az előző kötést is tuti jól kimagyarázza...

     
  2. eset - A pénzügyi tanácsadó egyszerűen nem ért hozzá. Akármilyen tisztességes is, (még) nem rendelkezik megfelelő tudással és piacismerettel. Ha nincs segítője, vagy nyomás alatt tartod azzal, hogy érezze csak rosszul magát, amiért azt meri mondani valamire, hogy "nem tudom, de utána járok", akkor sarokba szorítod.

    Ugye Te is voltál kezdő? Gyakorlott szakemberként is volt, hogy utána kellett nézned valaminek?
    Lehet, hogy egy jövőbeli szuper jó tanácsadó lesz pálya elhagyó, mert ezt nem bírja. De az is lehet, hogy gyorsan megtanulja inkább a fent említett eladástechnikákat...

     
  3. eset - Egók harca, amiből nem lesz semmi. Rajta nem tudsz segíteni, de Te sem találsz majd soha igazi segítőt.

     
  4. eset - Lelkiismeretes, magas szakmai tudással rendelkező tanácsadó és "pillangó" ügyfél. Ez azt jelenti, hogy teljesen mindegy, mennyit segít Neked, nem vagy lojális hozzá. Felülbírálod, jobban hiszel másoknak, simán megkötsz másnál egy látszólag jobb ajánlatot. 

    Ennek az lesz az eredménye, hogy összeborul a terved, és a jól felállított portfóliód, amit rosszabb esetben neki kell majd rendbe tennie. Idővel már nem fog annyira ő sem figyelni Rád, nem lesz olyan készséges sem. Ha sok ilyen ügyfele lesz, gyorsan kiég. Elhagyja a pályát, vagy változtat a hozzáállásán negatív irányba.

     
  5. eset - Lenézed, ugráltatod, hiszen csak egy ügynök. A lelketlen pénzügyi tanácsadó csak akkor fog keresni, ha kötni akar, egyébként "tojik Rád". A lelkiismeretes, egy darabig próbálkozik, hátha meglátod az értéket ebben az együttműködésben, aztán feladja. Azt kapod majd, amit adsz...

     
  6. eset - Jó ügyfél és jó pénzügyi tanácsadó. Ez a win-win. Az együttműködés eredményeképp mindketten jól érzitek magatokat, és az anyagiak is rendben vannak mindkét oldalon. Ez olyan, mint egy jól prosperáló, bizalomra épülő üzleti együttműködés.

 

 

Mire enged következtetni ez a 6 eset (bőven lehetne még tovább bontani is)? Arra hogy a pénzügyi tanácsadó és az ügyfél kapcsolata ugyanolyan, mint bármilyen más kapcsolat. Két emberen múlik...

 

Tönkreteheti a "rossz" tanácsadó is, és a "rossz" ügyfél is, ha nem képesek a változásra...

 

 

A pokolba vezető út 5 esete a pénzügyi tanácsadó és ügyfele között

 

 

Akkor végül is milyen vagy, ha jó ügyfél vagy?

 

 

Fontos megértened, hogy NEM az a jó ügyfél, aki sok pénzt hoz. NEM ez a fő kritérium.

 

Egy vérbeli pénzügyi tanácsadó számára ez csak egy szempont a többi között. Hidd el, legalább ilyen fontos az irányába mutatott bizalom és tisztelet, számít a megbecsülés és a stabilitás. Fontos tényező az is, hogy azzal mutatod ki elégedettségedet, hogy tovább ajánlod őt. Mit jelent mindez?

 

  • Vannak céljaid és mindig szakítasz időt arra, hogy átnézzétek, hol tartasz, van-e szükség a pénzügyi termékportfóliód módosítására, mert csak folyamatos munkával lehet jól rendben tartani és ehhez Te is kellesz :).
     
  • Együttműködésetek során Te is nyitott vagy arra, hogy fejlődj, mert tudod, hogy olyankor is kell döntened, amikor ő nincs ott, vagy csak nem akarod naponta kétszer felhívni, viszont tudatosan jó pénzügyi döntéseket szeretnél hozni.
     
  • Lojális vagy hozzá (ha elégedett vagy vele), mert tudod, hogy ezzel kimutatod a megbecsülésed és elismered a munkáját. Cserébe ő is ezt adja Neked.
     
  • Elfogadod, hogy Te is pénzért dolgozol, meg ő is. Ha elégedett vagy a munkájával, akkor ne sajnáld tőle, mert akkor is megfizeted az árát, ha más valaki keres Rajtad (hidd el, fog, csak fele annyit sem kapsz cserében)...
     
  • Ha őszinte vagy vele, akkor megmondod, amit kell, mert tanulhat belőle és még jobb segítőddé válik, vagy kiderülhet az is, hogy jobb, ha mást keresel.
     
  • Megbízol benne. A munkánknak a bizalom az alapja, mert akkor tud Neked valóban segíteni, ha tisztában van a helyzeteddel, a pozitív és negatív eseményekkel, a tényleges körülményeiddel. 
     
  • Elfogadod, hogy ő a szakember és partnerként működtök együtt, mert nem az a dolga, hogy megmondja mit tegyél, ahogy az sem, hogy megtegye, amit mondasz. Az ő tudása és a Te pénzed csak akkor hozhatja Számodra a legjobb eredményt, ha összedolgoztok.
     

 

Tudod, ha egy ügyvéd olyan embert véd, aki nem tesz meg mindent az ügy sikeréért (például elhallgat dolgokat, alig akar együttműködni, nem követi a tanácsokat), akkor az egyrészt egy rizikós ügyfél, hiszen ha nem sikerül nyerni, akkor az ügyvédet fogja fennhangon hibáztatni. Ezzel rombolja a hírnevét.

 

Másrészt ugyanezzel csökkenti azon jó ügyfelek esélyét, akiket eredményesen tudna képviselni...

 

Lehet a sztori ugyanez egy könyvelő, egy coach, egy orvos, de akár egy autószerelő esetében is. Miért lenne más egy pénzügyi tanácsadónál? Tegyél meg Te is mindent a siker érdekében, mert nem ő a megváltó!

 

Ennek pedig ára van? Igen.

 

Mennyit kér egy vízszerelő, ha kimegy a lakásodba? 5-10-15ezer forintot? Mennyit kér, ha még azt is kideríti, mi a probléma? Még egyszer ennyit akár. Ha vele csináltatod meg, benne van a munkadíjban. Ha nem, akkor ezt kifizeted neki, és megcsinálod Te vagy az unokaöcséd, igaz? Ez természetes ma már.

 

Mennyit kér egy ügyvéd a tanácsadásért? Ahogy szemben találod Magad a törvénnyel, már nem sok a 10-50ezer forintos óradíj? Ez is természetes ma már. A könyvelődnek havi díjat fizetsz, ez is magától értetődő, méghozzá többnyire attól függően, mennyi munkája van Veled átlagosan.

 

Ha az életedről, az anyagi biztonságodról, a családod védelméről van szó, akkor miért szeretnéd ingyen? Miért bízod rá bárkire?

 

Ha átver, behúz, becsap, visszatartja a lényeges információkat, akkor igazad van. De ha minden segítséget megkapsz, megmutatja az apróbetűket, ha Érted dolgozik, akkor miért?

 

Gondolkozz el azon, a Te pénzügyi tanácsadód milyen. Elégedett vagy vele? Segítőkész és lelkiismeretes? Számíthatsz rá, és naprakész a szakmai tudása is?

 

Azután vedd sorra azt is, hogy Te mit adsz cserébe, hogyan viselkedsz vele.

 

Ehhez segítségként csak néhány kérdést tegyél fel Magadnak:

 

  • Azt szeretnéd, hogy el tudd érni, amikor szükséged van rá? - Te elérhető vagy? Visszahívod, ha keres?
     
  • Azt szeretnéd, hogy ismerje a szerződéseidet, hogy ne kelljen magyarázkodnod, mint egy ügyfélszolgálatosnak? - Te rá bízod az ügyeidet és kitartasz mellette, vagy elcsábulsz, ha felhív valaki egy tuti ajánlattal?
     
  • Azt szeretnéd, hogy segítsen rendben tartani a pénzügyi termékeidet és ne csak kötni akarjon? - Meghallgatod akkor is, ha egy újabb lehetőségről tájékoztat vagy csak segítsen?
     
  • Tartod annyira jónak a munkáját, hogy úgy érezd, megkönnyíti a pénzügyi döntéseidet? - Ajánlod az ismerőseidnek, barátaidnak őt, amivel Te segíthetsz neki?
     
  • Számítasz rá "jóban-rosszban", vagy ott kötsz, ahol éppen jársz?

 

Hatással vagyunk egymásra. Változik a viselkedésünk, a hozzáállásunk annak hatására, amit másoktól kapunk. Hiszen emberek vagyunk :)...

 

Közeledik a Karácsony. Van személyes pénzügyi tanácsadód? Elégedett vagy vele?

 

Hívd fel és köszönd meg neki az eddigieket is, vagy küldj egy-két kedves gondolatot (ne sablon üzenetet). Hidd el, még inkább Érted dolgozik majd, hisz úgy fogja érezni, hogy megbecsülöd, hogy fontos Neked :).

 

Én ezt kapom azoktól a fantasztikus emberektől, az ügyfeleimtől, akikkel évek óta együtt dolgozom: elfogadást, megbecsülést, tiszteletet, bizalmat, és sok esetben barátságot.

 

Ez legalább annyira számít, mint a pénz, sőt, még jobban. Mint a munkahelyeden. Elsők között van a fizetés, de a felmérések szerint csak a negyedik a fontossági sorrendben.

 

Ha Te is ezeket adod, akkor ezzel Te is hozzájárulsz ahhoz, hogy egyre több jó tanácsadó legyen a szakmában, aki a jó ügyfeleket (mint Te) segíti...

 

 

 

Dönts tudatosan és erősödj meg pénzügyileg!

Móni

(Szerző és képek: Czirákiné Kocsis Mónika - minden jog fenntartva)

Vissza

Címkék : jó tanácsadó jellemzői, jó pénzügyi tanácsadó, jó ügyfél, pénzügyi tervezés, pénzügyi tanácsadó, pénzügyi tanácsadás, tanácsadás, profi pénzügyi tanácsadó, apró betűk nélkül

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Czirákiné Kocsis Mónika

Írásaimban megmutatom a főbb buktatókat, összegyűjtöm a szempontokat, összehasonlításokat és kalkulációkat készítek a pénzügyi döntéseid megkönnyítésére, a megfelelő tanácsadó kiválasztására. Naprakész információkat találsz napi pénzügyeidhez. Segítek akkor is, ha pénzügyi tanácsadó vagy, hogy szakmailag felkészültebben, valóban ügyfélérdekből tárgyalhass, és valós segítővé válhass, mert érdemes, széles piaci ismeretekkel, megfelelő szakértelemmel, etikusan dolgozni. Ha független pénzügyi tanácsadóra van szükséged a pénzügyi problémád megoldásához, vagy szívesen lennél a munkatársunk, hívj fel :)

Kapcsolódó cikkeink:

 

Úgy gondolod Te is, hogy hozzáértő és etikus független pénzügyi tanácsadókra van szükség? Fontosnak tartod Te is a pénzügyi tudatosságot? Segíts nekünk, hogy minél több emberhez jusson el blogunk, és kattints a "Tetszik az oldal" gombra :)

 

Örömmel tölt el, ha elég értékesnek találod írásaimat vagy az általam készített képeket, infografikákat és grafikonokat, hogy felhasználd. Forrásmegjelöléssel linkelve az oldalamat, szabadon teheted. Sokat dolgozom azzal, hogy a legjobbat adjam Neked, ezért kérlek, becsüld meg ezzel azt, amit kapsz blogbejegyzéseim által. Minden más felhasználása az oldalon található tartalmaknak szerzői jogokat sért. Köszönettel, Cziráki Móni, szerző, Etikuspénzügyek.hu.

 

 

Még több értékes információt szeretnél? Kérd a Heti PénzTippet, melyben hetente küldök hasznos ötleteket, szempontokat, híreket a mindennapi pénzügyeidhez. KATTINTS!

 

Kérem a Heti PénzTippet!

 

Jól jönne néhány konkrét válasz a kérdéseidre? Eltűnt a pénzügyi tanácsadód? Belebonyolódtál a pénzügyi termékek útvesztőjébe? Csak írj vagy hívj, és beszélgessünk arról, ami Neked fontos pénzügyeidben. Apró betűk nélkül...

 

Visszahívást kérek!

 

Magad vennéd a kezedbe a pénzügyeidet, hogy elérhesd az anyagi biztonságot vagy akár a pénzügyi szabadságot? Szívesen tanulnál, fejlődnél ennek érdekében? Megnyitottuk az Érted a Pénzed - Pénzügyi tudatosság Akadémiát!

 

Akadémia előfizetés

 

Szívesen kötöd saját magad a biztosításaidat? Használd utasbiztosítás, lakásbiztosítás, KGFB és CASCO biztosítás megkötéséhez kalkulátorunkat! Miért előnyösebb ez számodra, mint más internetes alkuszok felületei? Mert azonnali, korrekt ajánlatösszehasonlítást kapsz. Probléma esetén pedig ügyfélszolgáltaunk és mi magunk segítünk megoldani azt - legyen szó ügyintézésről, káreseményről, változtatásokról. Itt kezdd!:

 

KALKULÁTOR és Biztosításkötés

 

 

Etikuspénzügyek.hu ügyfélelégedettségi felmérés

 

Az Etikuspénzügyek.hu blogon, amely 2017.január 6-án indult, 2020. május 10-ig az 

oldalmegtekintések száma 521.599

volt, ami naponta 400-500 oldal olvasót jelent. Szükséged van ránk Neked is :)?

 

Jól jönne a segítséged, Móni!

 

Lakásbiztosítás ajánlatot kérek

 

Két szívmelengető köszönet:

 

Köszönjük Cziráki Móni hiteltanácsadónak

Köszönet Cziráki Móninak

 

Elismerő szavak:

 

Oberfrank Zoltán ajánlása Cziráki Móni

 

 

"Mónikát lelkiismeretes és sikerorientált pénzügyi szakembernek és vezetőnek ismertem meg. Olyan ember aki komoly háttérismerettel és emberközpontú szemlélettel felvértezve támogatja kollégáit, ügyfeleit." (Jacsó László, Etyek - coach, tréner)

 

Ügyfeleim ezt mondják rólam - vélemények:

 

 

Tanácsadót választok

 

Kedvet kaptál ahhoz, hogy kipróbáld Magad pénzügyi tanácsadóként? Szakmabeli vagy és szeretnél kiteljesedni? Támogatásra vagy épp önállóságra vágysz? Beszélgessünk!

 

Szívesen dolgoznék veletek!

 

VÁLLALKOZÁSA VAN, CÉGVEZETŐ? Időt spórolok, hogy olyan dolgokkal foglalkozhasson, amik előre viszik...

 

vállalkozásod pénzügyeinek összehangolása

 

Kitöltöm a kérdőívet!

 

Média megjelenések:

 

Meglepetésben megjelent cikk - Cziráki Móni pénzügyi szakértőMEGLEPETÉS női magazin - 40 évesen nyugdíjba vonulni? - Papp Noémi cikkében szakértői közreműködés

 

PénzÜgyesek az RTL Klubon - Cziráki Móni pénzügyi szakértőRTL KLUB - PénzÜgyesek vetélkedő - szakértő tanácsadói közreműködés, a feladatok kitalálása és összeállítása, valamint részvétel a zsűriben

 

Cziráki Móni ATV Híradóban Somos AndrássalATV Híradóban Somos Andrással pénzügyi szakértőként arról, mi a következménye a karácsonyra felvett személyi kölcsönöknek

 

Interjú velem a pénzügyi tanácsadók munkájáról Interjút készítettek velem a pénzügyi tanácsadók munkájáról, elveimről és a NOK-ról A feltett kérdésekre adott válaszaimat a bdpst24.hu oldalán olvashatod.

 

Cziráki Móni küldetéseInterjúra hívott az Üzletem.hu oldal. Karrierről, szakmai kihívásokról, elvekről, tervekről beszélgettünk. Hiszen megtaláltam a küldetést, ami megállíthatatlanul hajt előre. Itt olvashatod

 

 

SEM IDŐD, SEM ENERGIÁD pénzügyi termékekkel, biztosításokkal foglalkozni? Eltűnt a pénzügyi tanácsadód, vagy meguntad, hogy már a sokadik hív fel, mostantól majd ő lesz az? Nincs pénzed, de szeretnéd, ha idővel lenne biztonságot adó megtakarításod? Van pénzed, de nem tudod, hogyan gyarapítsd okosan?

 

KÉRJ SZAKÉRTŐI SEGÍTSÉGET ! Független pénzügyi tanácsadás, ami Rólad szól - apró betűk nélkül...

 

VAGY TANULJ és fejlődj saját időbeosztásod és tempód szerint! Ezt kínálja a pénzügyi tudatosság akadémiánk!

 

INFORMÁCIÓT KERESEL PÉNZÜGYI TERMÉKEKKEL KAPCSOLATBAN? KATTINTS ÉS TALÁLD MEG ÚJ WEBOLDALAMON!

 

pénzügyek okosan - okos pénzügyek

Privát bankár - értékpapírszámla

állampapírok

unit-linked életbiztosítások

Egyéb megtakarítások

Egyéb befektetések

Nyugdíjbiztosítás

Önkéntes nyugdíjpénztár

NYESZ

Biztosítások gyermekeknek

Megtakarítások gyermekeknek

adómentes juttatás, költségoptimalizálás

Vállalkozói vagyonbiztosítások

Vállalkozói és szakmai felelősségbiztosítások

Lakás és jelzáloghitelek

Lakástakarékpénztár

CSOK

Nemzeti Otthonteremtő Közösség

Kockázati életbiztosítás

Balesetbiztosítás

Lakásbiztosítás

Társasházbiztosítások

Magán egészségbiztosítások

Pénzügyi tanácsadás Cziráki Móni

 

Kérem a Heti PénzTippet!

 

Jól jönne a segítséged, Móni!

 

MIUTÁN FELIRATKOZTÁL KATTINTS A KÉPRE ÉS KÜLDD EL, MIRŐL OLVASNÁL SZÍVESEN!

 

miről olvasnál szívesen

 

Címkék

Friss Hírek